Logistyka to jeden z najważniejszych obszarów zarządzania sklepem internetowym. Jak prowadzić ją skutecznie, aby zwiększyć zadowolenie klientów, a tym samym sprzedaż? Poznaj pięć sprawdzonych wskazówek!
Wybierz optymalny model logistyczny
Koszty i efektywność logistyki w e-commerce zależą od wybranego modelu. Współczesne sklepy internetowe mają do dyspozycji przynajmniej kilka popularnych rozwiązań. Oto najpopularniejsze warianty:
- Sprzedaż magazynowa – polega na tradycyjnym utrzymywaniu magazynu pełnego produktów i kompletowaniu zamówień, gdy tylko klienci dokonają zakupu. Magazyn obsługuje nie tylko wysyłki, ale również zwroty. Ten model sprawdza się, jeżeli sklep ma stałą ofertę, a zapotrzebowanie klientów nie zmienia się dynamicznie.
- Dropshipping – w tym przypadku sklep internetowy nie utrzymuje własnego magazynu. Towar jest wysyłany do klientów bezpośrednio od dystrybutora. Model sprawdza się przy współpracy z jednym dystrybutorem.
- Crossdocking – w takim modelu magazyn pełni funkcję przeładunkową. Towary pochodzące od różnych dostawców spotykają się w magazynie, a następnie po komplementacji zamówień i konfekcji są natychmiast wysyłane do klientów.
- Fullfilment – za pełną obsługę magazynu i logistyki odpowiada zewnętrzny podmiot w ramach outsourcingu.
Aby dokonać świadomego wyboru, musisz przeanalizować specyfikę swoich dystrybutorów i oczekiwania klientów.
Skorzystaj z kompleksowej platformy wysyłkowej
Większość sklepów internetowych decyduje się na prowadzenie własnego magazynu. W takim przypadku bardzo ważną rolę odgrywa sprawdzony partner obsługujący wysyłki towaru do klientów. Czy warto wiązać się wyłącznie z jedną firmą kurierską?
Niekoniecznie! Decydują o tym zróżnicowane preferencje konsumentów. Niektórzy spośród nich preferują dostawy door-to-door, inni paczkomaty, a jeszcze inni punkty partnerskie. Wybór platformy do zarządzania procesem wysyłkowym, takiej jak serwis Apaczka (https://www.apaczka.pl/), pozwoli ci umieścić w sklepie wszystkie możliwe formy dostawy realizowane przez wiodących przewoźników.
Automatyzuj procesy logistyczne
Ważną zaletą współpracy z platformą kurierską jest możliwość automatyzacji wysyłek. Prosta integracja sklepu z panelem wysyłkowym sprawia, że zamówienia trafiają do niego automatycznie. Następnie wystarczy je zweryfikować, a później zamówić kuriera jednym kliknięciem. Przy sprawnej komplementacji zamówień pozwala to na błyskawiczną wysyłkę towaru ku zadowoleniu konsumentów!
Zadbaj o sprawną obsługę zwrotów
Na podobnej zasadzie działa realizacja zwrotów. Na stronie sklepu powinien znaleźć się formularz, który ułatwi klientom ich dokonywanie. Następnie również przesyłki zwrotne będą po weryfikacji zasadności zwrotów realizowane automatycznie. Trudno uniknąć zwrotów, handlując w sieci, ale ich wygodna realizacja sprawi, że zadowoleni klienci i tak powrócą do sklepu.
Korzystaj z narzędzi analitycznych
Prowadząc logistykę sklepu internetowego, używaj narzędzi analitycznych, takich jak Apaczka PRO Dashboard. Dzięki temu zyskasz stałą kontrolę nad procesami logistycznymi, a za sprawą raportów zidentyfikujesz słabsze punkty. Pamiętaj, że każde opóźnienie dostawy wiąże się z ryzykiem, że klient w przyszłości zwróci się do konkurencji.
Logistyka w e-commerce to obszar pełen poważnych wyzwań. Na szczęście istnieje sporo narzędzi, które pozwalają efektywnie nią zarządzać.