Ile kosztuje garaż blaszany i jakie są wady i zalety takiego rozwiązania?
Ile kosztuje garaż blaszany i jakie są wady i zalety takiego rozwiązania?

Trzymanie auta pod chmurką niesie za sobą ryzyko uszkodzeń karoserii np. przez grad czy też szybsze rdzewienie od wilgoci. Oprócz tego samochód zostawiany na noc na zewnątrz może stać się łatwym łupem dla paserów – szczególnie jeśli jest nowy. Właściciele domów jednorodzinnych, którzy dysponują wolną przestrzenią na działce, mogą skorzystać ze świetnego rozwiązania, jakim jest garaż blaszany.

 

Jakie są wady i zalety garaży blaszanych?

Podstawową wadą, o której myśli wiele osób, jest estetyka. Każdy z nas widział kiedyś podrdzewiałe, zaniedbane blaszaki – i nie był to przyjemny widok. Na szczęście możemy o nich zapomnieć, bo teraz każdy producent garaży blaszanych ma w ofercie konstrukcje, które niewiele przypominają tamte koszmarki sprzed lat.

Garaż blaszak może być ładny, a ich szeroki wybór pozwala na łatwe wkomponowanie tej bryły w otoczenie domu czy umiejscowienie na działce. Dostępne są garaże z blachy akrylowej pokrytej farbą w praktycznie dowolnym kolorze, więc z pewnością uda się wybrać garaż pasujący do ogrodzenia czy detali zastosowanych w elewacji domu.

Oprócz tego można zdecydować się na garaż drewnopodobny – co łatwo pozwoli wkomponować go w rosnącą na działce roślinność tak, by był niemal niewidoczny.

Kolejną wadą jest trwałość takiego garażu. Lekka konstrukcja może zostać uszkodzona podczas burz czy nawałnic, grozi jej także rdzewienie. Konstrukcje aktualnie dostępne na rynku są odpowiednio wzmacniane, dzięki czemu nie są tak mocno podatne na uszkodzenia. Kluczową kwestią, która decyduje o bezpieczeństwie garażu blaszanego, jest jego prawidłowe przymocowanie do podłoża.

Cena garażu blaszanego i łatwość jego montażu to jego duże zalety. Jeśli porównamy te dwie kwestie z pomysłem budowania wolnostojącego garażu murowanego, blaszak z pewnością wygra.

Kolejnym plusem posiadania blaszaka na podwórku jest możliwość składowania w nim opon, narzędzi i urządzeń ogrodniczych, rowerów i innego sprzętu sportowego, wędek… Opcji jest naprawdę wiele, trzeba tylko wziąć je pod uwagę, kiedy wybieramy rozmiar garażu.

Jeśli więc zastanawiasz się, czy warto zakupić garaże blaszane w woj. mazowieckim – to z pewnością tak!

Rodzaje garaży blaszanych

Garaże blaszane można podzielić na kilka różnych kategorii.

  • Ze względu na rodzaj materiału, z jakiego są wykonane – dostępne są takie ze zwykłej blachy trapezowej z warstwą farby akrylowej, ale też z grubszej blachy ocynkowanej ogniowo. Ta druga jest bardziej wytrzymała i trwała.

  • Ze względu na wielkość – zamówić można garaż zarówno na jeden samochód, jak i dwustanowiskowy. Konstrukcja może być także sporo większa niż wymiary auta, by dodatkowo mogła pomieścić opony, rowery i inne sprzęty.

  • Ze względu na rodzaj bramy – dostępne są bramy dwuskrzydłowe, otwierane na boki, a także uchylne bramy z mechanizmem unoszącym je w górę.

  • Ze względu na konstrukcję dachu – dach może być jednospadowy (spadek jest zwykle skierowany w stronę tyłu garażu) lub dwuspadowy. Kąt nachylenia dachu regulowany jest w przepisach prawa budowlanego i może być różny w zależności od regionu.
Ile kosztuje garaż blaszany i jakie są wady i zalety takiego rozwiązania?

Przykładowe ceny garaży blaszanych

  • garaż 3 x 5 m z blachy ocynkowanej, dach jednospadowy, brama dwuskrzydłowa – ok. 2 400 zł,

  • garaż blaszany drewnopodobny 3 x 5 m, dach dwuspadowy, brama dwuskrzydłowa – ok. 4 500 zł,

  • garaż blaszany akrylowy 5 x 6 m, dach jednospadowy, brama dwuskrzydłowa – ok. 5 500 zł,

  • garaż blaszany dwustanowiskowy akrylowy 6 x 6 m, dach jednospadowy, 2 bramy uchylne – ok. 8 000 zł.

W cenę garażu najczęściej wliczony jest jego transport i koszt montażu.

Jak przygotować podłoże pod garaż blaszany?

Niestety samo zakupienie garażu nie wystarczy, potrzebne jest także odpowiednie przygotowanie podłoża, na którym stanie cała konstrukcja. Grunt musi być przede wszystkim wyrównany i wypoziomowany. Następnie wybieramy, czy będziemy robić wylewkę, fundament, czy kłaść betonowe bloczki lub kostkę brukową. Jeśli w garażu zamierzamy trzymać samochód, najbardziej polecany jest ten pierwszy sposób – wylewka betonowa o grubości co najmniej 10 cm.

Wymiary podłoża powinny obejmować powierzchnię samego garażu, jak i około 20-centymetrowy zapas z każdej strony.

Prawo budowlane – co musisz wiedzieć, zanim zamówisz garaż blaszany?

Garaż blaszany jest budowlą i odnoszą się do niego niektóre artykuły prawa budowlanego. Na początek najważniejszą sprawą jest uzyskanie pozwolenia na budowę lub dokonanie zgłoszenia – co zależy od wielu różnych czynników, np. od powierzchni garażu (jeśli nie przekracza 35 m to możliwe, że wystarczy zgłoszenie, ale nie jest to jedyny warunek). W tej sprawie warto skonsultować się z architektem.

Wniosek o pozwolenie na budowę czy zgłoszenie składamy do odpowiedniego starostwa powiatowego lub urzędu miasta.

Oprócz tego należy zwrócić uwagę na zachowanie odpowiednich minimalnych odległości, tzn.:

  • jeśli w danej ścianie garażu nie ma okna lub drzwi: 3 m od granicy działki,

  • jeśli ściana garażu zawiera okno bądź drzwi: 4 m od granicy działki,

  • jeśli w sąsiedztwie są zabudowania (dom, blok, budynek użyteczności publicznej): 8 m od ściany tych zabudowań,

  • jeśli działka leży przy drodze: droga gminna – 6 m, droga wojewódzka/powiatowa – 8 m, droga krajowa – 10 m, droga ekspresowa – 20 m, autostrada – 30 m.

Warto również wiedzieć, że w danej gminie może funkcjonować Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, czyli dodatkowe przepisy, których musimy przestrzegać, stawiając garaż. Jeśli nie jesteśmy pewni co do prawidłowego usytuowania garażu na działce, warto skorzystać z doradztwa architekta.

Ile kosztuje garaż blaszany i jakie są wady i zalety takiego rozwiązania?

Garaż blaszany z montażem

Montaż garażu blaszanego jest zwykle wykonywany przez firmę, w której blaszak został zamówiony, a jego koszt wliczony jest w ogólną cenę konstrukcji. Często również transport zawiera się w tej cenie (do pewnej odległości od firmy lub na terenie np. danego województwa). W związku z tym najczęściej dodatkowym kosztem poza zakupem garażu jest koszt przygotowania podłoża, np. wykonania betonowej wylewki.

 

Źródło: Artykuł Partnera / materiał zewnętrzny